KEFÍR – Probiotický zázrak “Tibetian Mushroom”

V dnešnej dobe je čoraz ťažšie dostať poctivé (plnotučné, nepasterizované a nespracované) mliečne produkty. Kefír je fermentovaný mliečny produkt, ktorý sa považuje za jednu z probioticky najhodnotnejších potravín na svete vôbec. Aj v tomto prípade je kvalita domáceho výrobku neporovnateľná s výrobkom z klasických supermarketov. Táto superpotravina by mala byť základnou výbavou každého človeka a domácnosti, ktorej záleží na svojom zdraví. Poďme sa spolu pozrieť na pôvod, množstvo výhod a prípravu tohto zázračného nápoja.

Legenda o kefíre

Kefírová kultúra pochádza z Kaukazských hôr a jeho konzumácia siaha do viac ako 5000 ročnej histórie. Podľa starej kaukazskej legendy daroval kefír pravoslávnym kňazom Alahov prorok Mohamed. Verilo sa, že pokiaľ sa tohto pokladu zmocní nejaký cudzinec, stratí svoju moc a silu. “Huba” bola starostlivo strážená pred cudzincami a kefírová kultúra bola odovzdávaná z generácie na generáciu ako súčasť kmeňového bohatstva. Cudzinci občas dostali len hotový nápoj, ale samotná kefírová kultúra ostávala zahalená kaukazským tajomstvom po dlhé tisícročia.

Obyvatelia Kaukazu používali kefír ako prostriedok k uchovaniu kozieho, konského alebo kravského mlieka. Nemali chladničky a toto bol jediný spôsob ako uchrániť mlieko pred znehodnotením. Mlieko uchovávali spolu s  kefírovými kultúrami v kožených vakoch a okrem iného aj vďaka pozitívnym účinkom kefírových kultúr na ľudský organizmus sa dožívali extrémne vysokého veku.

Neskôr okolo 19. storočia, kedy sa kefír dostal do celého sveta, sa o jeho účinky začali zaujímať aj rôzni odborníci. Vznikli rôzne publikácie a vedecké štúdie o pozitívnych účinkoch kefíru, ktorý sa stal oprávneným hitom zdravej výživy.

Biologická hodnota a potenciálne zdravotné účinky

Obsahuje napr. vápnik, draslík, fosfor, magnézium, železo, zinok, meď, vit. A, C, D, B3, B9 a B12,  E a menej známe – konjugovaná linolová kyselina (CLA) a vitamín K2, ktorý hrá dôležitú úlohu v metabolizme vápnika a teda v zdraví a hustote kostí, zubov. Väčšina populácie trpí na nedostatok práve týchto nutrientov.

Prečo piť tento probiotický mliečny zázrak?

Mliečny kefír je nápoj, ktorý sa vytvorí kvasením kefírovej kultúry. Ide o zrná, ktoré majú mazľavú konzistenciu bielej farby (pripomínajú malý biely karfiol) a jeho hlavnou zložkou potravy je mliečny cukor laktóza, ktorý sa v mlieku nachádza v koncentrácii zhruba 2 – 8 %.

Priaznivé účinky kefíru, ktoré môžu pôsobiť na ľudské zdravie:

  • mimoriadne stimuluje výkonnosť imunitného systému,
  • zvyšuje odolnosť voči vírusovým ochoreniam,
  • zamedzuje hnitiu potravy v tráviacom trakte,
  • zabraňuje zápche a veľkej plynatosti,
  • zamedzuje premnoženiu kvasiniek a baktérií,
  • môže riešiť aj rôzne kožné problémy jeho externým použitím priamo na pokožku (ekzémy, vyrážky, iné),
  • môže mať aj pozitívny vplyv na rôzne neprenosné civilizačné ochorenia.

Za najdôležitejšiu výhodu, ktorú nám mliečny kefír poskytuje, považujeme podporu imunity a odolnosť voči rôznym vírusovým ochoreniam. Korene nášho zdravia sú ukryté práve v tráviacom trakte. 

NAJDÔLEŽITEJŠÍ ÚČINOK KEFÍRU – PODPORA IMUNITY

Každý imunitný systém má svoju kapacitu – množstvo “vojakov” pripravených na boj s “votrelcami“. Celých 80% imunitného systému žije v tráviacom trakte. Ten reprezentuje najväčšiu plochu v ľudskom tele – viac ako 200 metrov štvorcových. Imunitný systém sa skladá okrem iného zo sto biliónov baktérií, čo je desaťkrát viac, ako množstvo všetkých buniek v celom tele. To je v podstate jedno obrovské spoločenstvo, ďaleko väčšie ako to, v ktorom žijeme my ľudia. 

Čím je imunitný systém viac namáhaný, tým mu zostáva menej kapacity na vyrovnávanie sa s ďalšími nepriaznivými vplyvmi okolia i vlastného prostredia. Udržať si optimálne zdravie preto znamená starať sa zodpovedne o svoju tráviacu sústavu. A práve mliečny kefír je možno jeden z najdôležitejších nástrojov, ktorý nám tento cieľ pomáha dosahovať.

DÔLEŽITÉ INFORMÁCIE

Kefírové zrná / Kefírová huba

Je to vlastne zhluk baktérií a kvasiniek, ktoré papajú laktózu a množia sa jedna radosť. Ak budete postupovať správne, čoskoro ich budete mať toľko, že ich budete môcť rozdávať aj vy.

Mlieko (kvalita a druh)

Pravý kefír by mal byť z kvalitného, pokiaľ je to možné nepasterizovaného a tepelne neupraveného mlieka. Čím je mlieko bližšie k surovému stavu, tým je vyššia kvalita kefíru. Ak nemáte možnosť zaobstarať si farmárske mlieko alebo nemáte v dosahu automat na mlieko, nie je to žiadna “katastrofa”. Kefírové zrná majú totižto zázračnú schopnosť oživiť aj pasterizované mlieko na superpotravinu. Takže ak budete kupovať mlieko v supermarkete, kupujte to plnotučné, ideálne v sklenenej fľaši.

TIP: skúste si kefír vyrobiť z kozieho mlieka, chutí úplne inak ako ten z kravského. Má tiež inú konzistenciu a obsahuje iné živiny.

Sitko a plastová nádoba

Kefírové zrná by sa nikdy nemali dostať do styku s kovom, pretože by sa znehodnotila ich biologická hodnota a zahynuli by!

Teplota

Čo sa týka teploty, čím je vyššia, tým rýchlejšie sa mlieko fermentuje. Čím je viac sfermentované, tým bude spravidla kyslejšie, no bude mať okrem iného aj menej laktózy a viac kyseliny listovej. Ideálna je izbová teplota.

Pomer mlieka a zŕn

Logicky, čím viac baktérií použijeme na rovnaké množstvo mlieka, tým rýchlejšie nám sfermentuje a tým kyslejšie bude pri rovnakej dobe fermentácie. Mne osobne vyhovuje pomer okolo 1:10 – na liter mlieka používam 100g zŕn. Treba skúšať, hrať sa s tým a každý potom môže prísť na svoju ideálnu receptúru a chuť 🙂

Doba fermentácie

Opäť, čím dlhšie sú baktérie v mlieku, tým viac ho sfermentujú. Ideálne je nechať čas konštantný (napr. 24 hodín, pre jednoduchosť) a meniť ostatné premenné.

Sekundárna fermentácia

Okrem klasickej fermentácii existuje ešte aj tzv. sekundárna fermentácia, ktorá sa odporúča najmä pre ľudí alergických na laktózu. Tento proces zredukuje jej obsah  v mlieku.

Jednoducho, keď z kefíru odoberieme zrná, baktérie sa v ňom neprestanú rozmnožovať – kefír sa nám ďalej fermentuje. Znamená to, že keď ho necháme dlhšie odstáť, v podstate z neho získame ešte viac, ako keby sme ho vypili hneď.

Sekundárna fermentácia nám bude vyhovovať aj v prípade, že sa nám nechce pripravovať kefír každy deň, resp. nemáme možnosť/prístup k čerstvému mlieku. Namiesto toho si môžeme kefír pripraviť vo väčšom množstve (sám to tak niekedy robím) 1-2x za týždeň. Metóda spočíva v tom, že po prvotnej fermentácii zlejeme čerstvý kefír do fľaše (nie viac ako 3/4 objemu). Takto môže kefír zostať až týždeň v chladnejšej klíme a 2 až 3 dni v teplejších podmienkach. Sekundárnou fermentáciou sa taktiež zvyšuje obsah vitamínov (hlavne kyselina listová) a kefír je potom kyslejší (čo nám niektorým viac chutí).

AKO SI PRIPRAVIŤ HOMEMADE KEFÍR?

Proces výroby domáceho kefíru je veľmi jednoduchý, potrebujeme naň len niekoľko kuchynských pomôcok, kefírové zrná a mlieko. Myslím si, že tu je namieste tvrdenie VEĽA MUZIKY ZA MÁLO PEŇAZÍ 🙂

Postup prípravy kefíru + fotorecept

  1. Kefírové zrná zalejeme mliekom, prikryjeme kuchynskou utierkou,ktorá je priepustná (aby kefír dýchal)* a necháme fermentovať asi 24 hodín pri izbovej teplote. Ak by sme chceli fermentovanie predĺžiť, dáme ho do chladničky, kde vydrží podstatne dlhšie.
  2. Po 24 hodinách vylejeme sfermentovaný kefír cez sitko a počkáme,kým sa riedka časť oddelí od hustejšej. Vzniknutú tekutinu (srvátku) môžeme vypiť, komu nechutí kľudne ju môže vyliať.
  3. Následne pomocou varešky precedíme cez sitko hustý kefír a v sitku nám ostanú len kefírové zrná, ktoré premyjeme pod tečúcou vodou a hodíme späť do sklenenej nádoby/pohára.
  4. Kefírové zrná opäť zalejeme čerstvým mliekom a celý proces opakujeme.

TIP: Odporúčam vždy do každej novej várky priliať kúsok z výsledného kefíru, ktorý výrazne urýchľuje proces ďalšej fermentácie a rozmnožovanie zŕn.

* Pri fermenácií sa totiž tvorí oxid uhličitý a pri uzavretej nádobe by to nemuselo skonciť dobre. Nádobu je lepšie nechať na tmavom mieste a vyvarovať sa slnečnému žiareniu.

Čo so zrnami, ak sa nepoužívajú ?

Ak niekam odchádzate na dlhšiu dobu, jednoducho kefírové zrná zalejte väčším množstvom mlieka a dajte ich do chladničky. Takto prežijú aj mesiac a keď sa vrátite, budú pripravené k vašim službám.

Ak už máte zŕn priveľa a kefír začína naberať na kyslosti alebo ho nestíhate konzumovať, odoberte nejaké zrná a darujte ich niekomu blízkemu. Vysvetlite mu celý proces výroby a oboznámte ho so všetkými výhodami tohto zázračného elixíru.

Kedy, ako často a s čím kombinovať kefír?

Ja osobne ho pijem takmer každý deň v množstve cca 2-3dcl. Väčšinou si ho dávam po večeri alebo ako druhú večeru pred spaním. V takomto prípade si vždy umyte zuby, pretože baktérie veľmi rýchlo spôsobujú zubný kaz. Niekomu samotný kefír nechutí kvôli jeho kyslosti. Jednoduché riešenie je pridať trochu medu, kakaa či škorice, ovocia alebo inej drobnosti. Kyslá chuť zmizne, no benefity ostávajú.

Verím, že tento článok vás obohatil a priniesol vám dostatočné množstvo informácii k tomu, aby ste ho minimálne vyskúšali. Akékoľvek otázky píšte do komentárov a ak sa vám článok páči, zdieľajte a posúvajte kultúru tochto mliečneho supernápoja ďalej. Presne tak, ako to robili obyvatelia Kaukazských kmeňov 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *